Grappa, atau “firewater Italia,” pada asalnya dibuat di bandar Bassano del Grappa, di rantau Veneto di Itali, dan di sinilah ia mendapat namanya. Hari ini, penyulingan di seluruh dunia membuatnya.

 

Walaupun brendi adalah sulingan suling, dan wiski adalah bir yang sulingan, Grappa adalah semangat yang disuling dari pomace — benih, kulit, dan batang anggur yang tersisa daripada menekan semasa proses winemaking (kerana mengapa kompos apabila anda boleh membuat minuman keras daripada sisa makanan anda?). Pada mulanya, ia adalah murah untuk membuat dan memelihara petani hangat melalui musim dingin sejuk di Itali Utara. Petani juga akan memasukkannya ke dalam espresso mereka pada waktu pagi! Ia juga cukup desa; grappa yang kuat pasti dapat menumbuhkan rambut di dada anda.

anggur-pomace-0315

Satu tong besar.

Tetapi pada tahun 1970-an, seorang wanita yang berani, berani dengan semangat DIY yang benar sendirian mengabaikan skrip pada grappa dan reputasinya. Giannola Nonino dan suaminya, Benito, terobsesi dengan mengangkat grappa menjadi sesuatu yang lazat, licin, dan elegan – lebih sesuai untuk menyeruput selepas makan malam daripada menangkap dari sebotol di kandang. Mereka melakukan ini dengan membeli hanya pomace terbaik dan paling segar dari pembuat wain terbaik di rantau ini – dan sementara kebanyakan grappa dibuat dari campuran serpihan dari semua anggur yang berbeza, Noninos cuba membuat satu dari pelbagai jenis anggur, Picolit . Ini adalah konsep revolusioner, dan hasilnya adalah sangat luhur!

 

Walau bagaimanapun, apabila Giannola akan membawa grappa halus ini ke pesta makan malam, teruja untuk berkongsi, orang tidak mempunyai apa-apa – grappa dianggap terlalu rendah.

 

Oleh itu, Giannola melakukan apa yang akan dilakukan oleh mana-mana usahawan yang berterusan – dia memberikannya sebagai makeover dan push marketing gerila! Pertama, dia meletakkan grappa itu ke dalam botol apotekari yang comel dengan penyambung bersalut perak yang dia jumpa di ahli kimia tempatan. Kemudian, dia mengikat label di sekeliling leher setiap botol dengan benang untuk sentuhan peribadi dan harga di sekitar tahap Scotch single-malt yang halus. Akhirnya, dia secara peribadi mengambil grappanya di sekitar restoran dan kedai wain di seluruh Itali yang menuangkannya kepada orang-orang dan menceritakan kisahnya. Dia mencipta pergerakan. Apabila penyuling dan pembuat wain lain menyedari ada wang yang akan dibuat, mereka mengikuti jejaknya dan dengan itu memulakan era grappa moden!

grappa-glass-0315

Sekarang anda mempunyai cerita yang hebat untuk dikongsi dengan api, mari kita meneroka pilihan grappa kami, adakah kami? Minum ia kemas atau sedikit sejuk, dari kaca grappa berbentuk tulip yang halus. Berikut adalah beberapa kegemaran saya:

 

Nonino ‘Ue Vitigni Bianchi’ Grappa

Jika anda diilhamkan oleh cerita Giannola Nonino dan mati untuk mencuba beberapa grappa dari keluarganya, grappa ini manis dan segar dengan nota bunga dan gema rasa pear.

Ceretto Zonchera Grappa

Ini adalah dari rantau Piedmont, yang terbuat dari pomacea anggur Nebbiolo, seperti yang terdapat secara meluas di negeri ini. Satu selera akan membawa anda terus ke vila Alpine. Minum sebagai pencernaan selepas fondue yang hangat!

Po ‘di Poli Moscato Grappa

Jika anda tertarik dengan aroma bunga oren dan ciuman madu yang sangat halus, anda akan jatuh cinta dengan nektar ini dari salah satu pengeluar grappa yang paling terkenal di Itali, yang terbuat dari pomace Moscato grapes, .

Berta Grappa di Barbera

Dari Piedmont, Itali, keluarga Berta telah berada dalam biz penyulingan selama berabad-abad. Grappa ini dibuat dari 100 peratus anggur Barbera. Ia kaya dengan rasa dengan intipati ceri dan vanila.

 

Kredit lebih: Jika anda mendapati cinta kepada grappa, dan ingin meneroka beberapa penyulingan eksotik yang lain, terdapat banyak pilihan. Calvados, dari Normandy di Perancis, disuling dari cider. Berikan Slivowitz peluang – ia adalah minuman keras Croatia yang disuling dari plum. Dan kegemaran peribadi saya: Eau de Vie dari Austria, yang disuling dari buah-buahan dan datang dalam jenis lazat seperti raspeberry, pir, ceri, dan aprikot. 

 

Fotografi oleh Matt Rogers dan Carsten Tolkmit.